OPIS MODUŁU
Moduł składa się z dwóch głównych grup pól do wypełnienia: “Nadawca”, “Adresat”. U dołu modułu znajduje się również pole “Opis i relacje stron korespondencji”.
W grupach “Nadawca” i “Adresat” analogicznie znajdują się takie same pola do wypełnienia: “wybierz osobę” i “wybierz instytucję”.
Moduł składa się również z dwóch typów przycisków “+ dodaj kolejną osobę”, “+ dodaj kolejną instytucję”, które analogicznie występują w grupach “Nadawca” i “Adresat”.
Przy każdym polu do wypełnienia (z wyjątkiem pola “Opis i relacje stron korespondencji”) znajdują się cztery ikony: “wstaw znak specjalny”, “podgląd” karty osoby, “kosz” umożliwiający szybkie usunięcie treści wypełnionego pola oraz “+” umożliwiający dodanie nowej karty osoby.
U dołu modułu znajduje się przycisk “Dodaj kolejny opis stron korespondencji i relacji między nimi”.
Istnieje możliwość “przypięcia” pola” – wówczas po skopiowaniu formularza informacje wpisane do modułu także zostaną skopiowane.
METODOLOGIA
W przypadku listów jednego autora do kilku odbiorców wypełniamy tylko raz pole “wybierz osobę” w grupie “Nadawca”, natomiast pole “Wybierz osobę” w grupie “Adresat” wypełniamy, dodając po kolei wszystkich adresatów za pomocą przycisku “+ dodaj kolejną osobę”. Analogicznie w przypadku listu podpisanego przez jedną instytucję do kilku adresatów.
W przypadku listów wielu nadawców do jednego odbiorcy postępujemy odwrotnie: wypełniamy pole “Wybierz osobę” w grupie “Nadawca”, dodając wszystkich nadawców za pomocą przycisku “+ dodaj kolejną osobę”. Adresata dodajemy raz, wypełniając pole “Wybierz osobę” w grupie “Adresat”. Analogicznie w przypadku listów podpisanych przez kilka instytucji kierowanych do jednego adresata.
W przypadku gdy dodajemy grupy listów różnych nadawców do różnych adresatów za każdą taką nową grupą musimy powielić moduł, klikając przycisk “Dodaj kolejny opis stron korespondencji i relacji między nimi”.
Należy wypełnić pole “Opis i relacje stron korespondencji”, uwzględniając lata powstania korespondencji. W nowej bazie przestajemy notować liczbę listów.
DZIAŁANIE MODUŁU
Moduł “Strony korespondencji i relacje między nimi” pojawia się dopiero po zaznaczeniu checkboksa “listy i korespondencja” w module “Rodzaj zapisu”
Poszczególne pola w elementach “Nadawca” i “Adresat” wypełniamy z możliwością wyboru jednej z proponowanych opcji, które pojawią się po wpisaniu początku nazwy. Gdy adresat/nadawca/instytucja nie posiada swojej karty w bazie, możemy ją utworzyć, klikając znak “Dodaj nową kartę”.
Pole “Opis i relacje stron korespondencji” częściowo wypełnia się automatycznie na podstawie informacji wpisanych w pola w elementach “Nadawca” i “Adresat” (nazwiska). Brakujące informacje wpisujemy ręcznie (np. list X do Y z lat 1950-1990; gdzie X i Y wprowadzone zostaną do pola automatycznie z pól “Nadawca” i “Adresat”).
Pole “Opis i relacje stron korespondencji” powielamy za pomocą przycisku “Dodaj kolejny opis stron korespondencji i relacji między nimi”.
(?) DYMEK [krótka informacja dla bibliografa]
Przycisku “Dodaj kolejny opis stron korespondencji i relacji między nimi” używamy, gdy w kolejnym opisywanym przez nas liście zmienia się twórca/twórcy po stronie zarówno adresata, jak i nadawcy.
———————————————————————————-
Wróć do strony formularza: MATERIAŁ W CZASOPIŚMIE