Nazwa, okres jej obowiązywania i miejsce działalności instytucji – cz. 1/2 (instytucja)

OPIS MODUŁU

Moduł składa się z elementów: “nazwa instytucji” (powielany), “okres działania instytucji pod tą nazwą”, “miejsce działalności” (powielany). Na końcu znajduje się przycisk powielający moduł “Dodaj kolejną nazwę instytucji i okres jej obowiązywania i miejsce działalności”. W polu “Wpisz brzmienie wybranej nazwy” za pomocą ikon: można oznaczyć osobę , której nazwisko jest w nazwie instytucji (dotyczy osób, które nie mają swojego poddziału osobowego, osoby, które mają poddział osobowy wpisujemy w module “Dziedzina i dział rzeczowy”, jeśli instytucja nosi imię takiej osoby, dodatkowo zaznaczamy checkbox “ta instytucja jest oznaką kultu tej osoby”), wstawić znak specjalny, usunąć błędnie wpisane informacje do kosza  . Jest też ikona do dodawania nowej karty (tutaj osoby) . Karta do wprowadzenia nowej osoby otworzy się nowa karta (z pełnym formularzem) do wypełnienia (w osobnym oknie).

W module znajduje się checkbox do oznaczania, że nazwa jest transliteracją. Wpisując nazwę instytucji, należy z listy powyżej wybrać, czy jest to; “nazwa podstawowa”, “nazwa równoległa” czy “inna forma nazwy”. Moduł zawiera przycisk “Dodaj kolejne pole nazwa instytucji”. W elemencie “Okres działania instytucji pod tą nazwą” w sekcjach “od… do” można wpisać: “datę niepewną”, “pojedynczą datę”, “przedział dat” oraz “datę słownie”. Poniżej znajduje się element “Miejscowość i kraj działalności instytucji”. Za pomocą przycisku można dodać kolejne miejsce działalności instytucji.

 

METODOLOGIA

Wpisując nazwę instytucji, zawsze trzeba wybrać z listy, czy jest to: “nazwa podstawowa”, “nazwa równoległa” czy “inna forma nazwy”. Za pomocą ikony należy oznaczać osoby, których nazwisko pada w nazwie instytucji (dotyczy osób, które nie mają swojego poddziału osobowego, osoby, które mają poddział osobowy wpisujemy w module “Dziedzina i dział rzeczowy”, jeśli instytucja nosi imię takiej osoby, dodatkowo zaznaczamy checkbox “ta instytucja jest oznaką kultu tej osoby”). Za pomocą ikony “+” można dodać nową kartę osoby do kartoteki.  Jeśli mamy informację o okresie działania instytucji pod daną nazwą, należy ją uzupełnić przy pomocy dostępnych w sekcji “od … do” możliwości: “data niepewna”, “przedział dat”, “pojedyncza data”, “data słownie”.

 

DZIAŁANIE MODUŁU

Element nazwa instytucji oraz określenie, czy jest to “nazwa podstawowa”, “nazwa równoległa” czy “inna forma nazwy” jest wypełniana obowiązkowo. Domyślnie zaznaczona powinna być opcja “nazwa podstawowa”. Po wpisaniu miejscowości działalności kraj wypełnia się automatycznie. Przy miejscowości i kraju znajduje się ikona kosza, w razie pomyłki można wpisaną informację usunąć i wpisać poprawną. Osoby, których nazwiska są w nazwie instytucji, należy oznaczyć przy pomocy ikony lub @  (dotyczy osób, które nie mają swojego poddziału osobowego, osoby, które mają poddział osobowy wpisujemy w module “Dziedzina i dział rzeczowy”, jeśli instytucja nosi imię takiej osoby, dodatkowo zaznaczamy checkbox “ta instytucja jest oznaką kultu tej osoby”), znaki specjalne wstawiać za pomocą ikony , źle wpisaną informację usunąć do kosza . W przypadku gdy chcemy osobę, która nie ma jeszcze swojej karty osoby, z poziomu tego modułu można dodać nową kartę osoby za pomocą ikony . Karta do wprowadzenia nowej osoby otworzy się nowa karta (z pełnym formularzem) do wypełnienia (w osobnym oknie).

 

Są dwa sposoby oznaczania osób:

  1. Wpisujemy tekst, który będzie opisywał osobę w dowolnej odmianie/formie gramatycznej (np „Adam Mickiewicz”; „A. Mickiewicz”; „Adama Mickiewicza”). Zaznaczamy wpisany tekst. Wybraną sekwencją klawiszy (np ‚@’) (albo ikoną na formularzu) otwieramy okienko pop-up z listą osób. Okno jest wypełnione osobami o nazwach zaczynających się tak jak pierwsze kilka (do ustalenia ile) znaków wpisanego tekstu. Z listy wybieramy interesującą nas osobę i akceptujemy wybór (dwu-klik, enter). Wprowadzony tekst będzie powiązany z wybraną osobą.

 

  1. Wybraną sekwencją klawiszy (np ‚@’)(albo ikoną na formularzu) otwieramy okienko pop-up z listą osób. Okno zawiera kontrolkę do wpisania tekstu oraz pustą listę. Wpisujemy tekst i lista się wypełnia (po wpisaniu kilku pierwszych znaków, podobnie jak autouzupełnianie w innych kontrolkach/miejscach/formularzach). Z listy wybieramy interesującą nas osobę i akceptujemy wybór (dwu-klik, enter). W tekście gdzie jest umiejscowiony kursor zostanie wstawiona podstawowa forma nazwy osoby i zostanie ona powiązana z wybraną osobą.

 

W przypadku obu sposobów można zmienić formę wpisanej osoby. Należy to zrobić poprzez typową edycję tekstu (dopisując, usuwając znaki w obrębie pierwotnego tekstu. Można także powiązać wpisany tekst z inną osobą albo „odwiązać” osobę od wpisanego tekstu. Zaznaczenie tekstu jak w sposobie 1 i aktywowanie okienka z listą osób, pozwoli przypisać inną osobę albo „odwiązać” osobę od zaznaczonego tekstu.

 

Jeśli instytucja zmienia nazwę, należy użyć przycisku “Dodaj kolejne pole nazwa instytucji” i wpisać nową nazwę oraz uzupełnić (jeśli jest to możliwe) informacje na temat okresu obowiązywania nazw. W elemencie “okres działania instytucji pod tą nazwą” w sekcjach “od … do” można wpisać: “datę niepewną”, “pojedynczą datę”, “przedział dat” oraz “datę słownie”. Jeśli znana jest miejscowość działalności instytucji, należy ją wpisać, możliwe jest powielanie tego elementu, gdy miejscowosci działalności jest więcej niż jedna.

 

(?) DYMEK [KRÓTKA INFORMACJA DLA BIBLIOGRAFA/BIBLIOGRAFKI]

Obowiązkowo należy wypełnić pole “Nazwa instytucji” wraz z określeniem, czy jest to “nazwa podstawowa”, “nazwa równoległa” czy “inna forma nazwy”, zaznaczyć status i zapisać.

———————————————————————————-

Wróć do strony formularza: NOWA INSTYTUCJA