Nazwa cyklu wydarzeń i okres jej obowiązywania (cykl wydarzeń)

OPIS MODUŁU

Moduł składa się z elementów: “nazwa cyklu wydarzeń” (powielany – przycisk dodaj kolejne pole nazwa cyklu wydarzeń), “okres funkcjonowania cyklu wydarzeń pod tą nazwą”. Na końcu znajduje się przycisk powielający moduł – “dodaj kolejną nazwę i okres jej obowiązywania”. W polu “wpisz brzmienie wybranej nazwy” za pomocą przycisków można oznaczyć osobę (za pomocą ikony lub @), której nazwisko jest w nazwie cyklu wydarzeń (w przypadku osób, których poddział osobowy nie zostanie wybrany w modelu Dziedzina i dział rzeczowy), oznaczyć instytucję (za pomocą ikony lub ^), której nazwa jest w nazwie cyklu wydarzeń (w przypadku instytucji, której nazwa pada w nazwie wydarzenia, a zapis nie zostanie powiązany z instytucją za pomocą modułów Dziedzina i dział rzeczowy lub Zapis powiązany z), oznaczyć miejscowość (za pomocą ikony lub #), która jest w nazwie cyklu wydarzeń, wstawić znak specjalny . Jest też przycisk kosz . Nową osobę, instytucję, miejscowość możemy dodać do odpowiedniej kartoteki za pomocą przycisku “+” “Dodaj nową kartę). W osobnym oknie otworzy się pełny formularz do wprowadzenia nowej karty do kartoteki.

W module znajduje się checkbox do oznaczania, że nazwa jest transliteracją. Wpisując nazwę cyklu wydarzeń, należy z listy powyżej wybrać, czy jest to: “nazwa podstawowa”, “nazwa równoległa” czy “inna forma nazwy”. Moduł zawiera przycisk “dodaj kolejne pole nazwa cyklu wydarzeń”. W elemencie “okres działania instytucji pod tą nazwą” w sekcjach “od i… do” można wpisać datę: niepewną, pojedynczą, przedział dat oraz datę słownie.

 

METODOLOGIA

Wpisując nazwę cyklu wydarzeń, zawsze trzeba wybrać z listy, czy jest to: “nazwa podstawowa”, “nazwa równoległa” czy “inna forma nazwy”. Za pomocą ikony (lub @) należy oznaczyć osoby, których nazwisko pada w nazwie cyklu wydarzeń  (w przypadku osób, których poddział osobowy nie zostanie wybrany w modelu Dziedzina i dział rzeczowy). Osoby, które w PBL mają hasło (są twórcami) zaznaczamy, przypisując do ich poddziału osobowego w module “Dziedzina i dział rzeczowy”, w przypadku wydarzeń imienia twórcy, w module “Dziedzina i dział rzeczowy” zaznaczamy checkbox “ten cykl wydarzeń jest oznaką kultu tej osoby”. Nazwa instytucji, która pojawia się w nazwie cyklu wydarzeń należy oznaczyć za pomocą ikony (lub ^)  (w przypadku instytucji, której nazwa pada w nazwie wydarzenia, a zapis nie zostanie powiązany z instytucją za pomocą modułów Dziedzina i dział rzeczowy lub Zapis powiązany z), a nazwę miejscowości przy pomocy ikony (lub #). Przy pomocy ikony można wstawić znak specjalny. Jest także ikona kosza , która służy do usuwania błędnie wpisanej nazwy. Jeśli mamy informację o okresie obowiązywania nazwy cyklu wydarzeń, należy ją uzupełnić przy pomocy dostępnych w sekcji “od … do” możliwości: “data niepewna”, “przedział dat”, “pojedyncza data”, “data słownie”. Wprowadzając datę w formacie dzień, miesiąc rok – miesiąc należy zapisać cyframi rzymskimi, dzień i rok – arabskimi.

 

DZIAŁANIE MODUŁU

Element nazwa cyklu wydarzeń oraz określenie, czy jest to: “nazwa podstawowa”, “nazwa równoległa” czy “inna forma nazwy” jest wypełniana obowiązkowo. W elemencie “okres funkcjonowania cyklu wydarzeń pod tą nazwą” w sekcjach “od … do” można wpisać: “datę niepewną”, “datę pojedynczą”, “przedział dat” oraz “datę słownie”. W przypadku zmiany nazwy cyklu wydarzeń należy powielić moduł przy pomocy przycisku “dodaj kolejną nazwę i okres jej obowiązywania”. Za pomocą ikony “wstaw osobę” (lub @) należy oznaczyć osoby, których nazwisko pada w nazwie cyklu wydarzeń (w przypadku osób, których poddział osobowy nie zostanie wybrany w modelu Dziedzina i dział rzeczowy). Nazwę instytucji, która pojawia się w nazwie cyklu wydarzeń, należy oznaczyć za pomocą ikony ”wstaw instytucję” (lub ^)  (w przypadku instytucji, której nazwa pada w nazwie wydarzenia, a zapis nie zostanie powiązany z instytucją za pomocą modułów Dziedzina i dział rzeczowy lub Zapis powiązany z), a nazwę miejscowości przy pomocy ikony służącej do wstawiania miejscowości (lub #).

 

Są dwa sposoby oznaczania osób:

  1. Wpisujemy tekst, który będzie opisywał osobę w dowolnej odmianie/formie gramatycznej (np „Adam Mickiewicz”; „A. Mickiewicz”; „Adama Mickiewicza”). Zaznaczamy wpisany tekst. Wybraną sekwencją klawiszy (np ‚@’) (albo ikoną na formularzu) otwieramy okienko pop-up z listą osób. Okno jest wypełnione osobami o nazwach zaczynających się tak jak pierwsze kilka (do ustalenia ile) znaków wpisanego tekstu. Z listy wybieramy interesującą nas osobę i akceptujemy wybór (dwu-klik, enter). Wprowadzony tekst będzie powiązany z wybraną osobą.

 

  1. Wybraną sekwencją klawiszy (np ‚@’)(albo ikoną wstaw osobę na formularzu) otwieramy okienko pop-up z listą osób. Okno zawiera kontrolkę do wpisania tekstu oraz pustą listę. Wpisujemy tekst i lista się wypełnia (po wpisaniu kilku pierwszych znaków, podobnie jak autouzupełnianie w innych kontrolkach/miejscach/formularzach). Z listy wybieramy interesującą nas osobę i akceptujemy wybór (dwu-klik, enter). W tekście gdzie jest umiejscowiony kursor zostanie wstawiona podstawowa forma nazwy osoby i zostanie ona powiązana z wybraną osobą.

 

W przypadku obu sposobów można zmienić formę wpisanej osoby. Należy to zrobić poprzez typową edycję tekstu (dopisując, usuwając znaki w obrębie pierwotnego tekstu. Można także powiązać wpisany tekst z inną osobą albo „odwiązać” osobę od wpisanego tekstu. Zaznaczenie tekstu jak w sposobie 1 i aktywowanie okienka z listą osób, pozwoli przypisać inną osobę albo „odwiązać” osobę od zaznaczonego tekstu.

 

Ta sama zasada dotyczy oznaczania instytucji i miejscowości.

 

Przy pomocy ikony omegi można wstawić znak specjalny. Jest także ikona kosza , która służy do usuwania błędnie wpisanej nazwy. Nową osobę, instytucję, miejscowość możemy dodać do odpowiedniej kartoteki za pomocą przycisku “+” “Dodaj nową kartę). W osobnym oknie otworzy się pełny formularz do wprowadzenia nowej karty do kartoteki.

Nazwę cyklu wydarzeń, która jest transliteracją, zaznaczamy checkboksem “ta nazwa jest transliteracją”.

 

(?) DYMEK [krótka informacja dla bibliografa/bibliografki]

Obowiązkowo należy wypełnić pole nazwa cyklu wydarzeń wraz z określeniem, czy jest to nazwa podstawowa, nazwa równoległa czy inna forma nazwy, zaznaczyć status i zapisać.

 

———————————————————————————-

Wróć do strony formularza: NOWY CYKL WYDARZEŃ